دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک خودرو

سفت شدن فرمان هیدرولیک خودرو می تواند دارای چندین عامل باشد که در این مطلب از پی اچ اس پی تعدادی از این عوامل را خدمت شما معرفی می کنیم. قبل از هرچیزی به این نکته توجه داشته باشید در صورت مشاهده هر گونه عیب در سیستم هیدرولیک فرمان هرچه سریع تر جهت تعمیر و رفع عیب سیستم اقدام کنید زیرا می تواند منجربه خطرات و اتفاقات جبران ناپذیری در حین رانندگی شود همچنین سیستم هیدرولیک فرمان در صورت ایجاد عیب کوچک در عملکرد آن در صورت عدم توجه به آن عیب به سرعت به بخش های دیگر سیستم آسیب شدید وارد کرده و این امر موجب تقبل هزینه بیشتر جهت تعمیر فرمان هیدرولیک خودرو می شود.

از بین رفتن کارتریج

کارتریج یا آسیابک پمپ هیدرولیک دارای طول عمر مشخصی می باشد که با نگهداری صحیح از سیستم هیدرولیک فرمان خودرو می تواند حدودا سه ال چهار سال بدون مشکل به وظیفه خود عمل کند. اما بعد از این مدت و یا در صورت عدم نگهداری صحیح از سیستم فرمان هیدرولیک این مجموعه قطعات دچار آسیب شده و تلرانس و ابعاد آن بر اثر خوردگی و سایش تغییر می کند که موجب عدم پمپاژ صحیح روغن در مدار می گردد. یکی از نشانه های این عیب سفتی فرمان می باشد که در بیشتر مواقع با گاز دادن به موتور خودرو و بالا رفتن دور موتور فرمان نرم شده اما در حالت دور آرام فرمان سفت می باشد. در بعضی مواقع پمپ دچار عدم عملکرد می شود که با مشاهده روغن ذرات ریز فلز در روغن خودرو مشاهده می شود.

 

روغن ریزی یا نشتی خارجی در مدار هیدرولیک

یکی دیگر از اتفاقاتی که موجب سفتی فرمان می شود نشتی خارجی در سیستم می باشد که در صورت نشتی شدید و کم شدن سریع روغن فرمان سفت می شود و کل سیستم هیدرولیک در صورت ادامه رانندگی از بین خواهد رفت و آسیب های غیر قابل تعمییر در سیستم هیدرولیک ایجاد می کند.

 

روغن ریزی یا نشتی داخلی در مدار هیدرولیک

از اتفاقاتی که تشخیص آن نیاز به تجربه استاد کار ماهر دارد نشتی داخلی مدار هیدرولیک می باشد. در این عیب اورینگ های کربنی در شیر هیدرولیک فرمان و یا جک فرمان دچار آسیب شده و فرار روغن اتفاق می افتد که شایع ترین آن از بین رفتن اورینگ های کربنی و یا خوردگی پوسته شیر هیدرولیک فرمان که در تماس با اورینگ های کربنی می باشد. که با تشخصی استاد کار و تعویض صحیح کاسه نمد ها و اورینگ های کربنی و یا پوسته شیر هیدرولیک فرمان این عیب مرتفع می گردد. معمولا در بیشتر موارد این عیب را با عدم عملکرد پمپ اشتباه می گیرند که با تست پمپ هیدرولیک به این روش که وقتی خودرو در حالت ساکن و دور موتور در حالت آرام قرار دارد فرمان را تا انتها به سمت چپ و یا راست برده در انتهای کورس فرمان باید صدای پمپ هیدرولیک به دلیل عملکرد اسپول یا سوپاپ فشار شکن فشار بالای سیستم گرفته می شود تا به پمپ آسیب وارد نگردد.

 

محمد شمسی | مجله فنی مهندسی کتاب خودرو

adminsite
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *