علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان خودرو

علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان خودرو

علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان چیست؟ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد فعال در حوزه صنعت خودرو، یافتن عوامل و علائم خرابی قسمت‌های مختلف خودرو و تلاش برای رفع این مشکلات می‌باشد. در این مقاله از پی اچ اس پی دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان خودرو و علت افزایش فشار پمپ هیدرولیک فرمان را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

پمپ هیدرولیک خودرو چیست ؟

پمپ هیدرولیک یکی از قطعات سیستم هیدرولیک خودرو است. در سیستم‌های هیدرولیک، انتقال قدرت توسط فشار روغن انجام می‌گیرد و طبیعی است که هرچه میزان این فشار بیشتر باشد انتقال مقدار توان بیشتر می‌شود که باعث سهولت در چرخش فرمان خودرو و رانندگی می‌شود.

طرز کار پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک فرمان خودرو از پره‌هایی برگشت پذیر تشکیل شده است که در درون یک محفظه به شکل بیضی دوران دارند. با چرخش موتور خودرو، نیروی لازم برای چرخش این پره‌ها تامین می‌شود. این نیرو به کمک یک تسمه به پمپ هیدرولیک خودرو منتقل می‌شود.

تسمه قطعاتی مانند دینام خودرو، واترپمپ و پمپ هیدرولیک را به چرخش در می‌آورد. در زمان چرخش پمپ هیدرولیک خودرو، روغن هیدرولیک از لوله ورودی پمپ، با فشار به سمت خروجی پمپ هدایت می‌شود و با این نیروی پرفشار که به فرمان وارد می‌کند مجراهای عبور روغن را باز و بسته می‌کند . با بازوبسته شدن این مجراها، روغن وارد سیلندر می‌شود و تحت فشار پیستون‌های داخل سیلندر به حرکت در می‌آید. فشار وارد شده به مدار روغن در سیستم هیدرولیک، نیروی لازم برای فرمان دادن به چرخ‌های خودرو را تامین می‌کند. این عمل باعث می‌شود فرمان پذیری چرخ‌ها به آسانی صورت بگیرد و سهولت در رانندگی را ایجاد بکند.

 

علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان خودرو

نحوه انتخاب پمپ هیدرولیک

در تهیه پمپ هیدرولیک مناسب، بررسی میزان فشار و جریان مورد نیاز در مدار، دو فاکتور بسیار مهم است که علاوه بر این دو فاکتور، توجه به موارد زیر در تهیه پمپ هیدرولیک کارتریجی توصیه می‌شود:
میزان فشار پمپ
میزان دبی پمپ
بازدهی پمپ
صدای پمپ
اندازه و وزن پمپ

تعمیر پمپ هیدرولیک و آشنایی با علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

راندمان بالا و سهولت در رانندگی حاصل از سیستم هیدرولیک، باعث میشود افراد در صورت خرابی پمپ هیدرولیک، نسبت به تعویض و یا تعمیر پمپ هیدرولیک سریعا اقدام بکنند.
برای تعمیر پمپ هیدرولیک ابتدا باید عیب‌یابی صورت بگیرد و علت خرابی مشخص شود. سپس متناسب با این علت‌ها راهکارهای متفاوتی روی پمپ هیدرولیک فرمان انجام می‌گیرد. همچنین این دلایل در قیمت تعمیر پمپ هیدرولیک تاثیر می‌گذارند.

دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

خرابی پمپ هیدرولیک به عوامل متعددی بستگی دارد که به چند مورد مهم از این دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان می‌پردازیم و با سپس علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان آشنا میشویم:

خرابی روغن هیدرولیک

در هنگام تهیه روغن هیدرولیک به تاریخ انقضای ثبت شده در بسته بندی آن نگاه کنید، زیرا خرابی و نامرغوب بودن روغن، یکی از دلایل خرابی پمپ هیدرولیک و شیر هیدرولیک است.

داغی بیش از حد روغن هیدرولیک

معمولا بهترین دما برای روغن هیدرولیک ۷۰ الی ۸۰ درجه سانتیگراد است و اگر دمای روغن بیشتر از این مقدار باشد به قطعات سیستم هیدرولیک آسیب جدی وارد می کند.

ورود هوا به سیستم هیدرولیک

ورود هوا به سیستم هیدرولیک خودرو یکی ازدلایل آسیب به سیستم هیدرولیک است و باید جدی گرفته شود.
برای جلوگیری از ورود هوا باید اتصالات و مسیر ورودی پمپ چک شود.

استفاده از قطعات نامرغوب

به‌کار رفتن حتی یک قطعه نامرغوب، باعث آسیب به سیستم هیدرولیک می شود. همواره در تهیه قطعات خودرو که با جان و مالتان در ارتباط است دقت و وسواس داشته باشید.

استفاده از رینگ و لاستیک نامناسب

لاستیک نامناسب و ارزان که سریع مرغوبیت خود را از دست می‌دهد، باعث می‌شود هنگام حرکت فرمان فشار زیادی به سیستم هیدرولیک و پمپ هیدرولیک وارد کند.

خوردگی پمپ یکی از دلایل خرابی پمپ هیدرولیک

گذشت زمان و سرویس نکردن سیستم هیدرولیک باعث خوردگی پمپ هیدرولیک می‌شود.

فشار پمپ

اگر فشار پمپ هیدرولیک بیش از حد افزایش یابد باعث شکسته شدن شفت ورودی در پمپ میشود و در عملکرد پمپ هیدرولیک تداخل ایجاد می‌کند.

علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

یکی از رایج ترین علائم خرابی سیستم هیدرولیک فرمان، خرابی پمپ هیدرولیک فرمان است.

علاپم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان عبارتند از:

  • ایجاد صدای اضافی با حرکت دادن فرمان

در حالت عادی فرمان خودرو نباید هیچ گونه صدایی تولید کند و هرگونه صدا در فرمان نشان از وجود مشکل دارد. اگر در هنگام حرکت دادن فرمان خودرو صدایی مانند جیر جیر کردن می‌شنوید به دلیل خرابی پمپ هیدرولیک است و باید تعمیر شود.

  • سفت شدن فرمان خودرو یکی از علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

وقتی خودرو شما به سیستم هیدرولیک فرمان مجهز است باید با کمترین نیرو وارد به فرمان حرکت کند و اگر پمپ هیدرولیک دچار خرابی بشود حرکت دادن فرمان سخت و مشکل می‌شود و راننده باید نیرو بیشتری برای چرخش فرمان وارد کند.

  • کم شدن سطح روغن هیدرولیک فرمان

کم شدن سطح روغن یکی دیگر از علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان است و به این معناست که پمپ هیدرولیک خودرو شما دچار نشتی شده است. بایستی سطح روغن را همواره چک بکنید.

در این مقاله تعریف پمپ هیدرولیک و سپس نحوه کار آن را ارائه دادیم. همچنین در مورد موارد مهم در رابطه با این موضوع، یعنی علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان و دلایل خرابی پمپ هیدرولیک بحث شد. برای مشاوره و خرید پمپ هیدرولیک فرمان انواع خودرو با کارشناسان فروش پی اچ اس پی تماس بگیرید.

faezeh
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *