چرا فرمان خودرو بعد از دو الی سه سال رانندگی و یا تصادف کج می شود؟ حتما به این مورد برخورد کرده اید که در حال رانندگی در مسیر مستقیم هستید اما فرمان خودرو بصورت کج قرار دارد.
معمولا برای رفع این عیب فرمان را باز می کنند و فرمان را از سمت هزار خار زیر ایربگ تنظیم و دوبار غربیلک فرمان را در جای خود نصب می کنند که این عمل باعث می شود که دور غربیلک فرمان به چپ یا راست به یک اندازه نباشد. این کار صحیح نبوده و رفع اصولی این عیب محسوب نمی گردد.
اما دلیل این مشکل چیست؟ یکی از دلایل ایجاد این مشکل در هنگام تعمیر یک سمت جلوبندی خودرو ایجاد می گردد به طور مثال پس از تعویض سیبک یا طبق و یا کمک فنر سمت راننده، برای تنظیم فرمان از رگلاژ سمت شاگرد جهت میزان فرمان اقدام می شود این عمل باعث می شود تا تنظیم غربیلک فرمان بهم خورده و نیاز به اصلاح داشته باشد. پس توجه داشته باشید هر سمتی از جلوبندی خودرو که تعمیر شده، میزان فرمان باید از همان سمت صورت گیرد در غیر اینصورت مشکلی کج بودن فرمان ایجاد می شود.
حالت دیگر به این شکل می باشد که شما هر دو سمت جلوبندی یا تعمیر کرده اید و حال باید جهت تنظیم فرمان از کدام سمت اقدام نمود تا مشکل کجی فرمان ایجاد نگردد؟
high-endrolex.com
در این حالت به عنوان مثال پس از تعویض سیبک فرمان قبل از تعویض محل قرار گیری مهره رگلاژ را با ماژیک علامت زده و یا تعداد رزوه ها را معیار قرار دهید تا پس از نصب سیبک فرمان جدید هر دو سمت خودرو دقیقا طبق تنظیم قبلی خود نصب گردد. همچنین اگر مهره تنظیم سیبک فرمان سمت راننده تا انتهای رزوه به عنوان مثال ۲ سانتیمتر فاصله دارد، مهره تنظیم سیبک سمت شاگرد هم باید همین مقدار باشد تا میزان فرمان به بهترین حالت ممکن صورت گیرد.
به این نکته توجه داشته باشید اگر میزان فاصله Toe in و Toe out یک یا دو سانتیمتر با همدیگر اختلاف داشته اند این میزان اختلاف را بین دو سمت خودرو تقسیم کنید به این شکل نباشد که یک سمت کمتر و یک سمت بیشتر باشد.
با رعایت این نکات دیگر پس از تعمیر جلوبندی خودرو به مشکل کج بودن فرمان خودرو بر نخواهید خورد.