تنظیم لقی بین دندانه شانه ای و پینیون جعبه فرمان پژو ۴۰۵

تنظیم لقی بین دندانه میل شانه ای و پینیون جعبه فرمان گروه ۵۰۴ برای به حد مجاز رساندن این لقی صورت می گیرد. در جعبه فرمان در قسمتی که پینیون با دندانه میل شانه ای درگیر است، چندین قطعه برای ایجاد خالصی مجاز مطابق شکل روبرو قرار دارد.


این قطعات شامل قطعه ای کائوچویی به نام پالنجر، فنر و درپوش آن، واشر حلقه ای، چند واشر تنظیم، اورینگ، درپوش و پیچ می باشد.

برای انجام این تنظیم به روش زیر عمل می شود.
لازم به ذکر است که کل این عملیات بر روی گیره انجام می شود. در شکل روبرو می توانید قطعات موجود برای ایجاد لقی مجاز دندانه شانه ای را مشاهده نمود. از ساعت اندیکاتور که قادر است تا دقت ۰.۰۱ میلیمتر را اندازه گیری کند برای این منظور استفاده می شود.

برای قرار دادن ساعت اندیکاتور از پایه ی ساعت که در جعبه تعمیرات فرمان گروه ۴۰۵ موجود می باشد به جای درپوش اصلی استفاده می شود. از آنجا که درپوش فنر مانع از عبور پایه ساعت می شود، و همچنین اورینگ در این تنظیم خطا ایجاد می کند، این دو قطعه را برداشته و به جای آنها دو واشر تنظیم ابزار مخصوص به ضخامت های ۰.۷ و ۰.۸ میلیمتر که مجموع ضخامت آنها برابر ضخامت درپوش فنر و اورینگ می باشد، قرار می گیرد. دقت شود این واشر در جعبه ابزار موجود می باشد و بعد از انجام عملیات تنظیم لقی باید به جعبه باز گردانده شوند. در شکل مقابل می توان قطعاتی که در هنگام انجام تنظیم لقی قرار می گیرند، را مشاهده کنید.

سپس با انتخاب رابط مناسب برای ساعت به طوریکه طول آن برای رسیدن به پالنجر کافی باشد، و نصب آن بر روی میله ساعت اندیکاتور، مجموعه ساعت و رابط بر روی پایه ساعت نصب می شود. از درگیری رابط ساعت با پالنجر اطمینان حاصل شود. از آنجاییکه خوردگی در وسط دندانه شانه بیشتر است وضعیت فرمان در هنگام تنظیم لقی باید به صورت شکل مقابل باشد. یعنی میزان بیرون بودن جک هیدرولیک فرمان بایستی ۸ سانتیمتر و یا بیرون بودن دندانه شانه ای فرمان از سمت مقسم ۱۳ سانتیمتر باشد.

با چرخاندن صفحه ساعت آن را صفر کرده و دندانه شانه ای ۳ سانتیمتر به چپ و راست داده می شود. مقدار لقی که از روی ساعت خوانده میشود بایستی کمتر از ۰.۱۳ میلیمتر باشد. در صورت بیشتر بودن این مقدار دندانه شانه ای بیش از حد خورده شده و جعبه فرمان بایستی تعویض شود.

دوباره دندانه شانه فرمان را وسط قرار داده و ساعت را صفر کرده و این بار برای اندازهگیری تاب مجاز دندانه شانه ای آن را تا انتها به چپ و راست حرکت می دهیم. مقدار لقی که از روی ساعت خوانده می شود بایستی کمتر از ۰.۱۸ میلیمتر باشد. در صورت بیشتر بودن این مقدار دندانه شانه ای بیش از حد تاب داشته شده و جعبه فرمان بایستی تعویض شود. حال برای اندازه گیری لقی شعاعی بین دندانه شانه ای و پینیون جعبه فرمان، ساعت را صفر کرده و از قسمت نشان داده شده، بازوهای فرمان حرکت داده می شود. عددی که ساعت نشان می دهد، ثبت شود. پس از باز کردن پایه ساعت واشرهای ۰.۷ و ۰.۸ میلیمتر برداشته شده و درپوش فنر و اورینگ در محل خود قرار داده شده و به اندازه عددی که از روی ساعت خوانده شد. واشر تنظیم جدید به مجموعه اضافه می شود تا با بازی فنر مقدار لقی به حد مجاز برسد.

به عنوان مثال اگر عددی که ساعت نشان داده است، ۲.۵ میلیمتر باشد، می توان از دو واشر ۱ میلیمتری و یک واشر ۰.۵ میلیمتری و یا از واشرهای ۰.۷ ،۰.۸ و ۱ میلیمتر استفاده کرد.

گروه توسعه قطعات خودرو پینار

عرضه کننده کلیه قطعات هیدرولیک خودروهای سواری و سنگین در ایران

جهت مشاوره با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۳۶۹۱۵۲۸۵

۰۲۱۳۶۹۱۵۳۶۶

۳ پاسخ
  1. مهندس مکانیک
    مهندس مکانیک گفته:

    سلام لطفا نحوه تنظیم لقیه رک پینیون خودروهای جدید که درپوش ندارند را هم به اشتراک بگذارید ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ
  2. علی یوسف صفت
    علی یوسف صفت گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    مدل خودروی من ۴۰۵ slx هستش مدتی هست مشکل گیجی فرمان در حرکت دارم در زمان بارندگی این گیجی بشدت زیاد می شود البته جلوبندی و کمک و اکسل عقب و حتی کمک های عقب خودرو تعویض شده است ولی متاسفانه هنوز مشکل به قوت خود باقی می باشد ناگفته نماند که تایرهای جلو عقب هم نو خارجی می باشد .
    درصورت امکان اگر می توانید کمکم کنید . ممنون

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبریک ، شما از محصولات پارسی سازی شده توسط پارسی گروپ استفاده میکنید ! میتوانید این متن رو ویرایش کنید ، حذف کنید و …