چرا فرمان خودرو در صبح ها سفت می شود و یا به یک سمت فرمان را می چرخوانید فرمان سفت است و در سمت دیگر فرمان نرم می شود؟

این عیوب هیچ ارتباطی به پمپ هیدرولیک و یا جک کمک فرمان ندارد تنها دلیل ایجاد این مشکل وجود خرابی در شیر هیدرولیک فرمان می باشد.

شیر هیدرولیک فرمان دارای ساختاری می باشد که بسیار نسبت به شرایط محیط عملکرد و یا نوع نگهداری از سیستم فرمان هیدرولیک خودرو حساس می باشد. حال در صورت خرابی شیر هیدرولیک فرمان در کارکرد های بالا معمولا پوسته شیر هیدرولیک فرمان در نقاطی که با اورینگ های کربنی در تماس می باشد خرده شده و فرار روغن ایجاد می گردد. در این حالت بعضی از تعمیرکاران با تعویض اورینگ های کربنی غیر استاندارد نسبت به تعمیر شیر هیدرولیک فرمان اقدام می کنند که در فصل سرد سال به دلیل انقباض اورینگ های کربنی پس از مدتی این عیوب ایجاد می گردد.

نکته دیگر در تعمیر شیر هیدرولیک فرمان نحوه تعویض اورینگ های کربنی می باشد به این صورت که بعضی از تعمیرکاران برای تعویض اورینگ های کربنی آنها را داخل آب جوش قرار می دهید تا نرم شده سپس به جا زدن آنها اقدام می کنند، این عمل باعث دفرمه شدن اورینگ های کربنی می گردد. جنس اورینگ های کربنی به این حالت می باشد که پس از کشش دیگر به حالت اولیه خود باز نمی گردند پس توجه داشته باشید جهت نصب اورینگ های کربنی کشش بیش از حد به آنها وارد نگردد.

محمد شمسی

مجله فنی مهندسی کتاب خودرو

۵ پاسخ
  1. حسین
    حسین گفته:

    ماشینم تو سرما فرمونش سفت میشه دو دور میچرخونم ب طرفین نرم میشه. دوبارم روغن هیدرولیک و پمپ و….. جلوبند ساز تمیز کرده و عوض کرده باز درس نشده مشکلش از چیه ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  2. حامد
    حامد گفته:

    سلام وقت بخیر
    ماشین بنده دنا معمولی هست اول صبح فرمان رو به چپ و راست میچرخونم سفتیش میره
    ماشین کلا ۲۴ تا کار کرده من روغن هیدرولیک رو چک نکردم نظر شما برای این مورد هم کربنی هاست؟

    پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *